نتورک چیست و چرا؟

نتورک به چه درد میخورد ؟

نتورک به چه درد میخورد ؟

من یک متخصص مارکتینگ هستم؛ مدت هاست که مارکتینگ و بازاریابی اجتماعی به طور تخصصی خوانده ام و با دنیای تجارت آشنا شدم. در ضمن مهندس کامپیوتر نیز هستم :) در این وبلاگ قصد دارم تا از آنچیزی که درباره نتورک مارکتینگ فهمیده ام ؛ خوبی ها و بدی ها به شما نیز بگویم.
در ضمن اگر خواستید شما بیشتر بدانید میتوانید بیشتر در این باره از من بپرسید. پاسخگوی همه هستم.

دنبال کنندگان ۱ نفر
این وبلاگ را دنبال کنید
بایگانی

نتورک مارکتینگ در بازار امروز

چهارشنبه, ۳ آذر ۱۳۹۵، ۱۰:۱۷ ب.ظ

به نام خدا و عرض سلام خدمت شما بازدید کنندگان

پیش ازین گفتیم که مارکتینگ چیست و انواع آن را مطرح کردیم (اگر نخوانده اید از اینجا بخوانید) در این مطلب قصد داریم تا کمی پیش برویم و به اصل مطلب خودمان بپردازیم ، یعنی اینکه در اقتصاد امروزی که مشتری محور است نتورک مارکتینگ چه نقشی دارد و چگونه است. حتما ادامه این مطلب را ببینید.

وقتی از مارکت حرف زدیم و گفتیم چگونه است ممکن است یک سوء تفاهم ایجاد شود و آن اینست که بازار جدید به مصرف گرایی تشویق میکند. در واقع باید بگوییم اینچنین نیست مارکت جدید اتفاقا به شناختن اصل نیاز می پردازد. اینکه واقعا نیاز شما چیست. پس نه تنها به مصرف گرایی نمی انجامد بلکه میخواهد تشویق کند که شما درست مصرف کنید. البته نمیتوان نادیده گرفت که بعضی ها سودجویی میکنند. اما ببینیم نتورک با مصرف در دنیای امروز چه کاری دارد و ادامه بحث را با هم خواهیم داشت.

نتورک به بازار مصرف کاری ندارد. یک نتورک خوب و مطمئن شروع به فروش وسائل و موادی میکند که شما مصرف کننده آن هستید اما با نام , برند , قیمت و کیفیتی متفاوت - که کیفیت میتواند بهتر یا بدتر باشد - پس اولا شما مواد جدیدی در نتورک مارکتینگ نباید مصرف کنید و همینطور بفروشید. در نتورک مارکتینگ هدف اینست که شما موادی که مورد نیاز شماست را بهتر بشناسید، بدانید چه محصولات جدیدی وارد بازار شده است و بهتر است شما از آن ها مطلع شوید. در ضمن پیش تر هم گفته شود هدف اینست که شما تجربیات دیگران را بهتر درک کنید (از اینجا میتوانید بخوانید) و در خرید راحت تر باشید. توجه کنید که نتورک مارکتینگ در بازار مشتری محور مطرح میشود و اصلا در بازار های محصول محور جایی برای ظهور ندارد. پس باید در نظر داشت که محصول اصل نیست. مشتری اصل و پایه کار است. این یک بازی برد برد است هم برای تولید کننده و هم برای مشتریان که الان دیگر نتورکر شده اند. آن ها قطعا باید راضی باشند وگرنه نه فروش انجام میشود و نه تجربه ها به درستی انتقال پیدا میکنند.

پس کمی درباره بازار مصرف و مصرف گرایی صحبت کردیم. اما مورد دیگر اینست روش توزیع در مارکت جدید چیست و چگونه است. بگذارید یک مطلب علمی را اول بیان کنیم. در بازار مشتری محور توزیع چهار رکن دارد:

1. کانال توزیع : کانال توزیع روشیست که محصول دست مشتری میرسد ؛ پیک موتوری ، سایت اینترنتی ، فروشگاه و مغازه از نمونه های کانال توزیع اند.

2. طرفین توزیع : فروشنده و خریدار همان طرفین توزیع هستند.

3. محصول توزیع : این هم ساده است. همان محصول یا کالا در بازار را محصول توزیع میدانیم.

4. علت توزیع : علت توزیع کمی پیچیده تر از قبلی هاست. اینکه شما خودتان میبینید نان ندارید و به نانوایی میروید یک دلیل برای توزیع نان است. اینکه شما میروید فروشگاه و برای غذا رب تهیه میکنید یک علت است. اما علت های دیگری هم دارید. اینکه شما تن دوستتان لباسی را میبینید و خوشتان می آید و آن را میخرید یک علت دیگر است. نتورک مارکتینگ بر این نوع علل یعنی آشنایی از طریق تجربه دیگران تاکید دارد. در بازار مشتری محور تاکید بر آن چیزیست که مشتری حس میکند. مشتری آن را نیاز دارد. نتورک مارکتینگ هم همینطور است؛ بر احساس و همکلامی شما از سایر مصرف کنندگان دارد. توجه کرده اید یا نه امروزه همه ی سازمان ها ، فروشگاه ها و ... در حال ساختن شبکه های اجتماعی هستند تا از طریق social marketing که ما آن را بازاریابی اجتماعی میدانیم به مشتریانشان نزدیک شوند تا بیشتر بتوانند ارتباط بین خود و مشتریان و همچنین بین مشتریان و مشتریان ایجاد کنند. یک سوال اینکه در اینستاگرام کوکا کولا برای محصولاتش مسابقه لایک میگذارد آیا چیزی جز اشتراک گذاری حس و تجربه مشتریان است ؟ 

با توجه به آن چه که گفته شد ، نتورک حتی شیوه توزیع جدیدی ندارد. نتورک بر طبق همان شیوه توزیع سابق کار میکند. بدین ترتیب نتورک مارکتینگ را میتوان یکی از محصولاتی نامید که در دنیای امروز و بر پایه ی بازار مشتری محور شکل گرفته است. 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی